Navrhovaná novela je motivována potřebou zajistit státní bezpečnost. Důležitost státní bezpečnosti nelze podceňovat a chránit se před hrozbami je nezadatelným právem Českého státu, a to zejména v současných podmínkách.
Nicméně zákaz udělování českého občanství ruským státním příslušníkům z důvodů státní bezpečnosti je příliš tvrdým opatřením, které odporuje principu proporcionality zakotvenému v právu demokratických států. Tento princip vyžaduje, aby opatření byla vhodná (tedy schopna dosáhnout deklarovaných cílů), potřebná (omezení práv v minimální možné míře) a přiměřená (aby přínos převažoval nad škodami).
Autoři navrhované novely nepředložili žádný veřejně dostupný rozbor či analýzu, jak konkrétně by tato novela mohla přispět ke zlepšení státní bezpečnosti.
Na prvním místě vzniká otázka, jak přesně omezení udělování občanství ruským státním příslušníkům může ovlivnit státní bezpečnost a zdali hraje samotné držení ruského či českého občanství jakkoliv významnou roli v tomto kontextu.
Důležité je upozornit, že většina osob, které byly v poslední době v rámci vyšetřování trestných činů proti České republice stíhaní, buď vůbec nebyly ruskými občany, nebo získaly české občanství formou výjimky ze standardních postupů (prostřednictvím získání azylu nebo za zvláštní zásluhy). Například Levan Gurgenidze (občan Gruzie).
Aktuálně nejvýznamnějším příkladem je případ výbuchů ve Vrběticích – podezřelé osoby vstoupily do České republiky s pasy Moldavska a Tádžikistánu. Tudíž zákaz udělování českého občanství konkrétně Rusům prakticky nijak nebrání aktivitám nepřátelských sil proti České republice.
Dále je třeba zdůraznit, že Česká republika již nyní disponuje jednou z nejpřísnějších procedur udělování občanství v Evropě. Uchazeči musí v zemi žít nejméně 10 let a podstoupit komplexní prověrky ministerstva vnitra a Bezpečnostní informační služby (BIS). Současný zákon o občanství ukládá povinnost ověřování totožnosti všech žadatelů policií a tajnými službami. Pokud existuje podezření, že by žadatel mohl představovat hrozbu, je možné udělení občanství zamítnout.
Nyní platná legislativa tudíž již obsahuje všechna nezbytná opatření pro zamezení udělování občanství osobám, které by mohly představovat hrozbu pro Českou Republiku.
Pokud by kdokoliv po získání českého občanství spáchal trestný čin proti státu, bude odsouzen a potrestán podle českého práva. Trestní zákoník České republiky již zahrnuje trestné činy, jako je špionáž (vyzvědačství), vlastizrada a další protiprávní jednání. Pro osoby s českým občanstvím je trest podle aktuálního zákoníku dokonce přísnější, než pro cizince.
Problém s možnosti nástupu osob s dvojím občanstvím na pracovní pozice s přístupem k utajovaným informacím lze řešit prověrkou, kterou provádí bezpečnostní složky u všech kandidátů na podobné pozice. Pokud nelze spolehlivě prokázat, zdá uchazeč nemá vazby na cizí státy nebo jiné závazky, takový uchazeč neprojde prověrkou a pracovní pozici nezíská. Navrhovaná novela tudíž tento problém neřeší, protože jej už v současné době řeší opatření na na úrovni příslušných orgánů a zaměstnavatelů.
Na závěr lze konstatovat, že současná česká legislativa již obsahuje veškerý soubor zákonů a pravidel potřebných k ochraně státní bezpečnosti.
Autoři novely nepředložili přesvědčivé důvody, proč stávající opatření nejsou dostačující.
Přijetí zákonů „z bezpečnostních důvodů“, které cílí na určité skupiny osob bez ohledu na jejich úmysly a činy, je velmi nebezpečným precedentem. Takové zákony, přijímané bez hluboké analýzy jejich důsledků, důkladného přezkumu souladu s ústavou, ověření jejich nediskriminační povahy a bez široké veřejné diskuse, se již mnohokrát staly nástrojem omezování demokratických svobod.
Například v některých zemích, které se z demokracií proměnily v autoritářské režimy, byly přijímány zákony, které formálně sloužily k ochraně před vnějšími hrozbami, avšak se v praxi využívaly k omezení působení neziskových organizací, omezování nezávislých médií a pronásledování politické opozice.
Domnívám se, že vám, stejně jako všem ostatním, naopak záleží na tom, aby Česká Republika nikdy nenastoupila tuto cestu a zůstala svobodným a demokratickým státem s právním řádem založeným na zásadách právního státu.
Viz také: Přerušení udělování občanství je zcela neopodstatněné