Dalším zásadním problémem je, že Pozměňovací návrh nepřipouští téměř žádné výjimky z pravidel omezujících nabytí českého občanství, a to bez ohledu na jakékoli osobní vlastnosti žadatele (jak dlouho zde žije, jaké jsou jeho politické postoje apod.).
Ustanovení § 7x a § 7y stanoví pouze tři v zásadě shodné výjimky, a sice:
- je-li žadatel azylantem;
- v případě udělení občanství za zásluhy (dle § 16 zákona o státním občanství); a
- v případě žádosti dle § 28 zákona o státním občanství – udělení občanství dítěti neprovdané matce-cizince, na základě souhlasného prohlášení rodičů o otcovství, což však není výjimka, ale jen projev zásady ius sanguinis, dle níž děti nabývají občanství svých rodičů.
Ruských azylantů je v České republice zanedbatelné množství a Ministerstvo rozhodnutími o udělené mezinárodní ochraně významně šetří. Z cca 40 000 Rusů žijících v ČR bylo dle statistik Ministerstva k 31.12.2023 pouze 177 azylantů. V roce 2023 bylo vydáno pouze 8 rozhodnutí o udělení azylu Rusům z celkem 110 žádostí. Tomu ostatně odpovídají i údaje ve výše uvedených tabulkách, dle nichž bylo v letech 2021 až 2023 uděleno státní občanství pouze třem azylantům. Pozměňovací návrh tedy normuje výjimku pro jednoho člověka ročně.
Z veřejných vyjádření autora Pozměňovacího návrhu, Martina Exnera, může laická veřejnost nabýt dojem, že existuje široká škála variant, jak udělit občanství Rusům, kteří představují přínos pro ČR z hlediska vědeckého, vzdělávacího, kulturního, sportovního, nebo z humanitárních důvodů. To však není pravdou a tato tvrzení jsou nejspíše jen projevem neznalosti rozhodovací praxe Ministerstva.
Udělování občanství za zásluhy (dle § 16 zákona o státním občanství) je koncipováno jako výjimečný institut a takovýchto občanství je udělováno zanedbatelné množství. V níže uvedené tabulce je statistika občanství udělených dle § 16 všem cizincům (tj. cizincům ze všech států světa) za roky 2019-2023, z níž plyne, že je udělováno v průměru jen okolo 9 občanství ročně. Je evidentní, že podobně jako u azylantů se i zde reálně jedná o maximálně jednu nebo dvě výjimečné osobnosti za rok.
Nabytí státního občanství České republiky udělením podle § 16 zákona č. 186/2013 Sb. | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Celkem osob | 6 | 11 | 14 | 5 | 10 |
Přestože § 7y odst. 1 stanoví výjimku z pozastavení žádostí pro děti mladší 15 let, Pozměňovací návrh brání udělení občanství i dětem. Jejich žádosti budou nejspíše projednány, avšak vzhledem k tomu, že nenabydou občanství s rodiči, budou zamítnuty vzhledem k zásadě jednotného občanství v rodině uplatňované Ministerstvem v jeho rozhodovací praxi. A dokonce i tehdy, pokud by Ministerstvo čistě hypoteticky rozhodlo o udělení občanství, dítě na české občanství nedosáhne, jelikož současné ruské úpravy se nemůže vzdát ruského občanství (což od něho vyžaduje § 7x), aniž by se jej současně vzdali i jeho rodiče.
Jakým způsobem mají o české státní občanství žádat např.
- protirežimně naladění aktivisté, kterým byl v Rusku udělen status „cizího agenta“ nebo je s nimi v Rusku vedeno trestní řízení pro politické trestné činy (a proto se nemohou dle platné úpravy vzdát ruského občanství), kteří ale nejsou azylanti, nýbrž pobývají v ČR na základě trvalého pobytu;
- vysoce kvalifikovaní Rusové jako např. pracovníci v IT nebo lékaři, kteří jsou vysoce ceněni ve své práci, ale na občanství „za zásluhy“ nedosáhnou; nebo
- děti ruských rodičů, které vyrostly v ČR a kteří potřebují české občanství např. k účasti na mládežnických sportovních mezinárodních soutěžích se svými vrstevníky,
Pozměňovací návrh neřeší vůbec.
Podmínka pozbytí ruského občanství pro nabytí českého nemá dle Lex Ukrajina VII platit vždy. Nemá platit pro žadatele z řad azylantů a pro žadatele, kteří žádají z důvodu významného přínosu pro Českou republiku. Mimochodem i takto obhajoval autor pozměňovacího návrhu, poslanec Martin Exner, tedy tím, že přísné podmínky pro ruské občany mají řadu výjimek. Ve skutečnosti se však taková situace týká skutečně jen velmi malého počtu žadatelů (například v roce 2014 to byly jen 3 žadatelé, v roce 2015 10 žadatelů, v roce 2016 9 žadatelů a v roce 2017 8 žadatelů). Prokazování významného přínosu není snadné a rozhodně by nemělo být užíváno ve zbytečném velkém rozsahu.
JUDr. Hugo Körbl,
advokát a autor komentáře k zákonu o státním občanství