Dalším zásadním problémem je, že Pozměňovací návrh nepřipouští téměř žádné výjimky z pravidel omezujících nabytí českého občanství, a to bez ohledu na jakékoli osobní vlastnosti žadatele (jak dlouho zde žije, jaké jsou jeho politické postoje apod.).
Ustanovení § 7x a § 7y stanoví pouze tři v zásadě shodné výjimky, a sice:
- je-li žadatel azylantem;
- v případě udělení občanství za zásluhy (dle § 16 zákona o státním občanství); a
- v případě žádosti dle § 28 zákona o státním občanství – udělení občanství dítěti neprovdané matce-cizince, na základě souhlasného prohlášení rodičů o otcovství, což však není výjimka, ale jen projev zásady ius sanguinis, dle níž děti nabývají občanství svých rodičů.
Ruských azylantů je v České republice zanedbatelné množství a Ministerstvo rozhodnutími o udělené mezinárodní ochraně významně šetří. Z cca 40 000 Rusů žijících v ČR bylo dle statistik Ministerstva k 31.12.2023 pouze 177 azylantů. V roce 2023 bylo vydáno pouze 8 rozhodnutí o udělení azylu Rusům z celkem 110 žádostí. Tomu ostatně odpovídají i údaje ve výše uvedených tabulkách, dle nichž bylo v letech 2021 až 2023 uděleno státní občanství pouze třem azylantům. Pozměňovací návrh tedy normuje výjimku pro jednoho člověka ročně.
Z veřejných vyjádření autora Pozměňovacího návrhu, Martina Exnera, může laická veřejnost nabýt dojem, že existuje široká škála variant, jak udělit občanství Rusům, kteří představují přínos pro ČR z hlediska vědeckého, vzdělávacího, kulturního, sportovního, nebo z humanitárních důvodů. To však není pravdou a tato tvrzení jsou nejspíše jen projevem neznalosti rozhodovací praxe Ministerstva.
Udělování občanství za zásluhy (dle § 16 zákona o státním občanství) je koncipováno jako výjimečný institut a takovýchto občanství je udělováno zanedbatelné množství. V níže uvedené tabulce je statistika občanství udělených dle § 16 všem cizincům (tj. cizincům ze všech států světa) za roky 2019-2023, z níž plyne, že je udělováno v průměru jen okolo 9 občanství ročně. Je evidentní, že podobně jako u azylantů se i zde reálně jedná o maximálně jednu nebo dvě výjimečné osobnosti za rok.
Nabytí státního občanství České republiky udělením podle § 16 zákona č. 186/2013 Sb. | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Celkem osob | 6 | 11 | 14 | 5 | 10 |
Přestože § 7y odst. 1 stanoví výjimku z pozastavení žádostí pro děti mladší 15 let, Pozměňovací návrh brání udělení občanství i dětem. Jejich žádosti budou nejspíše projednány, avšak vzhledem k tomu, že nenabydou občanství s rodiči, budou zamítnuty vzhledem k zásadě jednotného občanství v rodině uplatňované Ministerstvem v jeho rozhodovací praxi. A dokonce i tehdy, pokud by Ministerstvo čistě hypoteticky rozhodlo o udělení občanství, dítě na české občanství nedosáhne, jelikož současné ruské úpravy se nemůže vzdát ruského občanství (což od něho vyžaduje § 7x), aniž by se jej současně vzdali i jeho rodiče.
Jakým způsobem mají o české státní občanství žádat např.
- protirežimně naladění aktivisté, kterým byl v Rusku udělen status „cizího agenta“ nebo je s nimi v Rusku vedeno trestní řízení pro politické trestné činy (a proto se nemohou dle platné úpravy vzdát ruského občanství), kteří ale nejsou azylanti, nýbrž pobývají v ČR na základě trvalého pobytu;
- vysoce kvalifikovaní Rusové jako např. pracovníci v IT nebo lékaři, kteří jsou vysoce ceněni ve své práci, ale na občanství „za zásluhy“ nedosáhnou; nebo
- děti ruských rodičů, které vyrostly v ČR a kteří potřebují české občanství např. k účasti na mládežnických sportovních mezinárodních soutěžích se svými vrstevníky,
Pozměňovací návrh neřeší vůbec.